Tevredenheid werknemers bereikt dieptepunt
Een nieuwe golf van bezuinigingen en reorganisaties veroorzaakt angst en ontevredenheid bij Nederlandse werknemers. Dat vertaalt zich in een nieuw laagterecord in de rapportcijfers aan hun werkgevers. Dit blijkt uit het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek naar medewerkertevredenheid onder 5.857 werknemers.
Tevredenheid werknemers bereikt dieptepunt
Een nieuwe golf van bezuinigingen en reorganisaties veroorzaakt angst en ontevredenheid bij Nederlandse werknemers. Dat vertaalt zich in een nieuw laagterecord in de rapportcijfers aan hun werkgevers. Dit blijkt uit het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek naar medewerkertevredenheid onder 5.857 werknemers.
Daling
De rapportcijfers van werknemers dalen dit jaar twee keer zo snel dan in 2010 en zelfs vier keer zo snel dan in het eerste crisisjaar. Het aantal organisaties dat een onvoldoende scoort, is inmiddels verdubbeld naar één op de vijf. Het aantal werknemers in het topsegment, dat een zevenplus scoort, is gehalveerd.
Ziekenhuizen
De top 5 in de gezondheidszorg bestaat uit het VU mc, Gelre ziekenhuizen, Kennemer Gasthuis, UMC Utrecht en UMC Groningen. Het VU mc laat een stijging zien in de afgelopen twee jaar en is qua score van een 6,8 naar een dikke 7 gegaan. De overige vier uit de top 5 scoren tussen de 6,8 en 7,0. In de algemene ranglijst op basis van de onderzoeksresultaten, staat het HagaZiekenhuis met een score van 5,83 in de top 10 van ‘slechtste werknemers’.
Reorganisatiegolf
“Werknemers zagen de huidige reorganisatiegolf niet aankomen en schrikken zich rot. Ze zijn opvallend somber over hun toekomstperspectief”, zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. Met name het gedaalde vertrouwen in de baanzekerheid en de carrièrekansen draagt volgens hem bij aan het negatieve beeld.
Overheid
Vooral binnen de overheid slaat het sentiment ineens om. Ambtenaren waren in 2009 en 2010 opvallend tevreden over hun werkgever, maar komen daar nu op terug. Onder invloed van overheidsbezuinigingen dalen hun rapportcijfers drie keer zo snel dan het marktgemiddelde. De grootste verliezers van deze crisis zijn echter de werknemers binnen de zakelijke dienstverlening en ICT.
Bron: Skipr