'Nederlander begrijpt zorgstelsel niet'

op .

Ruim één derde van de consumenten begrijpt niet hoe het zorgstelsel in Nederland functioneert. Van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar is dit zelfs meer dan de helft. Dat blijkt uit een onderzoek van ONVZ Zorgverzekeraar, uitgevoerd door MarketResponse onder ruim 500 consumenten.

'Nederlander begrijpt zorgstelsel niet'




Ruim één derde van de consumenten begrijpt niet hoe het zorgstelsel in Nederland functioneert. Van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar is dit zelfs meer dan de helft. Dat blijkt uit een onderzoek van ONVZ Zorgverzekeraar, uitgevoerd door MarketResponse onder ruim 500 consumenten.




Kosten en kwaliteit

Erno Kleijnenberg, voorzitter raad van bestuur van ONVZ Zorgverzekeraar, roept verzekeraars, zorginstellingen en de politiek op meer duidelijkheid te geven over het zorgstelsel. Kleijnenberg: "Nederlanders beseffen steeds meer dat zorg duurder wordt. Het is dan logisch dat men meer inzage wil in de kosten van de zorg en welke kwaliteit daar tegenover staat. Dat geldt vooral voor de mensen die zelf willen bepalen waar ze zorg afnemen en daarin een vrije keuze hebben."




Bepaling prijs

Van de groep consumenten die aangeeft niet te begrijpen hoe de zorg in Nederland geregeld is, geeft 63 procent aan dat zorgverzekeraars vooral aansturen op de prijs en niet op de kwaliteit van de zorg.




Hogere zorgkosten

Bijna 70 procent van de consumenten maakt zich zorgen om de aangekondigde bezuinigingen en ruim de helft denkt dit direct te gaan voelen in zijn portemonnee. Vooral vijftigplussers en lager opgeleiden maken zich het meest zorgen. De zorgkosten worden hoger doordat er in het basispakket gesneden wordt. Van de consumenten geeft 85 procent aan een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben, omdat het basispakket niet alles dekt.




Bron: Skipr